Tyskundervisningen begynder på 5. klassetrin
 
Læseplan for tysk 7. årgang
 

Grammatiske forudsætninger

Vi forudsætter at eleverne kender til følgende:
  • Latinske betegnelser
  • Sætningsanalyse: verballed, subjekt, direkte objekt.
  • Ordklasser: substantiver, verber, præpositioner
  • Substantivernes bøjning
  • Verbernes bøjning
  • regelmæssig og uregelmæssige
  • Tider: infinitiv (at-form), præsens /nutid), præteritum (datid), imperfektum (førnutid), pluskvamperfektum (førdatid)
  • Modus:  perfektum participium (kort tillægsform)
  •  
 
Vi følger fælles mål og opbygger undervisningen således, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

Kommunikative færdigheder

  • lytte til og forstå sætninger og udtryk i forbindelse med nære og genkendelige emner, fx interesser, fritid, venner, familien og skolen
  • forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier om nære og genkendelige emner
  • læse og forstå hovedindholdet af sprogligt enkle tekster om nære og genkendelige emner
  • gennemføre små dialoger om sig selv, familie, fritid og skole i et enkelt sprog
  • gengive hovedindholdet af en kort, let tekst i et enkelt sprog
  • præsentere et forberedt emne i et enkelt sprog
  • skrive ord, udtryk og enkle tekster inden for nære og genkendelige emner.

Sprog og sprogbrug

  • udtrykke sig med en forståelig udtale og intonation
  • anvende et tilstrækkeligt ordforråd til at kunne forstå og tale om nære og genkendelige emner
  • anvende de almindeligste faste udtryk og vendinger, herunder høfligheds- og omgangsformer
  • anvende relevante lytte- og samtalestrategier i forbindelse med enkle dialoger og redegørelser
  • anvende relevante læsestrategier i forbindelse med enkle tekster og i arbejdet med elektroniske medier
  • kende til ordstilling og ordklasser
  • kende til bestemt og ubestemt artikel i nominativ og akkusativ
  • kende til substantivernes tre køn
  • kende til pluralis af substantiver
  • kende de personlige pronominer i nominativ
  • anvende de vigtigste verber i præsens
  • stave enkle ord og udtryk.

Sprogtilegnelse

  • lægge mærke til ligheder mellem tysk og andre sprog
  • gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning
  • anvende enkle kommunikationsstrategier, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og lade kropssprog og mimik understøtte den mundtlige kommunikation
  • turde udtrykke sig på tysk og udnytte muligheder for at opsøge sproget i og uden for skolen
  • anvende computeren til informationssøgning og kommunikation
  • uddrage og anvende informationer af enkle teksttyper, fx internettekster, tv-programmer og reklamer
  • vælge praktisk-musiske udtryk i forbindelse med enkle præsentationer
  • kende til skriveprocessens faser
  • anvende ordbøger

Kultur- og samfundsforhold

  • inddrage grundlæggende geografisk og historisk viden om tysktalende lande
  • sammenligne eksempler på tysk og dansk dagligliv og kulturer
  • anvende tysk som kommunikationsmiddel, bl.a. i forbindelse med skolekontakt og it-projekter.

Vi tager udgangspunkt i følgende materialer:

Alles klappt! Im neuen Jahrtausend Tekstbog og Elevens bog
Gut Gemacht 1
Cooperative Learning 1 Wortschatz und Gespräch
 
Til frilæsning:
Junge Deutsche in Deutschland
Junge Deutsche in Dänemark

Test

Test i foråret. Tæt på skole/-hjemsamtalerne. Test i grammatik, lytte-forståelse, samtale.
 
Læseplan for tysk 8. årgang

Grammatiske forudsætninger

Vi forudsætter at eleverne kender til følgende:
  • Sætningsanalyse: indirekte objekt (hensyns-led), præpositionsled (forholdsords-led), subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)
  • Kendskab til hoved- og bisætninger
  • Kendskab til de forskellige typer pronominer (stedord)
 
Vi følger fælles mål og opbygger undervisningen således, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

Kommunikative færdigheder

  • forstå hovedindholdet af talt tysk, som det forekommer i forskellige teksttyper om nære og centrale emner fra dagligdagen
  • lytte efter og forstå detaljer i talt tysk, som de forekommer i forskellige teksttyper inden for nære og centrale emner fra dagligdagen
  • læse og forstå hovedindhold og detaljer i forskellige teksttyper, fx prosa, lyrik og sangtekster
  • spørge om og udveksle meninger, holdninger og informationer inden for nære og centrale emner fra dagligdagen
  • redegøre i et enkelt sprog inden for nære og centrale emner
  • præsentere et forberedt emne i et enkelt sprog
  • udtrykke sig skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog.

Sprog og sprogbrug

  • udtrykke sig med en klar og forståelig udtale og intonation
  • anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner
  • kende til ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk
  • anvende lyttestrategier, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • kende til kommunikationsstrategier i samtaler, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger
  • anvende viden om sprogets opbygning, især ordklasser, verbernes former og kongruens, ordstilling, enkle konnektorer, præpositioner, hoved- og bisætninger, personlige pronominer, possesive pronominer og demonstrative pronominer.
  • anvende retskrivning, så kommunikationen lykkes

Sprogtilegnelse

  • være bevidste om ligheder mellem tysk og andre sprog
  • være bevidste om lyttestrategier, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • være bevidste om læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • turde bruge sproget uden at være sikker på, at det er sprogligt korrekt
  • udnytte de muligheder, der er for at anvende tysk i og uden for skolen, heriblandt ved hjælp af internettet
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstproduktion og informationssøgning
  • uddrage og anvende informationer af forskellige typer tekster, herunder også internettekster m.m.
  • vælge praktisk-musiske udtryksformer i forbindelse med en fremlæggelse
  • anvende ordbøger og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt

Kultur- og samfundsforhold

  • anvende geografisk og almenviden om tysktalende lande
  • anvende almenviden fra skønlitteratur, sagprosa og medier om levevilkår, kulturer og kunst i tysksprogede lande
  • foretage interkulturelle sammenligninger på baggrund af deres almenviden

Vi tager udgangspunkt i følgende materialer:

Alles klappt! Im neuen Jahrtausend Tekstbog og Elevens bog
Gut Gemacht 2
Øvehæfte 1 (skriftlig tysk grammatik)
Cooperative Learning 1 Wortschatz und Gespräch
 
Til frilæsning:
Junge Deutsche in Deutschland
Junge Deutsche in Dänemark
Enkelte noveller

Test

Test i foråret. Tæt på skole/-hjemsamtalerne. Test i grammatik, lytte-forståelse, samtale.
 
Læseplan for tysk 9. årgang

Grammatiske forudsætninger

Vi forudsætter at eleverne kender til følgende:
  • Sætningsanalyse: indirekte objekt (hensyns-led), præpositionsled (forholdsords-led), subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)
  • Kendskab til hoved- og bisætninger
  • Kendskab til de forskellige typer pronominer
  • Kendskab til adjektivernes (tillægsordenes) gradbøjning
 
Vi følger fælles mål og opbygger undervisningen således, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

Kommunikative færdigheder

  • forstå hovedindholdet af talt tysk, som det forekommer i forskellige teksttyper om nære og centrale emner fra dagligdagen
  • lytte efter og forstå detaljer i talt tysk, som de forekommer i forskellige teksttyper inden for nære og centrale emner fra dagligdagen
  • læse og forstå hovedindhold og detaljer i forskellige teksttyper, fx prosa, nyhedstekster, reklamer og sangtekster
  • spørge om og udveksle meninger, holdninger og informationer inden for nære og centrale emner fra dagligdagen
  • redegøre i et enkelt sprog inden for nære og centrale emner
  • præsentere et forberedt emne i et enkelt sprog
  • udtrykke sig skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog.

Sprog og sprogbrug

  • udtrykke sig med en klar og forståelig udtale og intonation
  • anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk
  • anvende lyttestrategier, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • anvende læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • anvende kommunikationsstrategier i samtaler, herunder bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger
  • anvende viden om sprogets opbygning, især ordklasser, verbernes former og kongruens, ordstilling, enkle konnektorer, præpositioner, hoved- og bisætninger, personlige pronominer, possesive pronominer, demonstrative pronominer, adjektivers brug i nominativ og akkusativ, adjektivernes gradbøjning og genitiv.
  • anvende retskrivning, så kommunikationen lykkes.

Sprogtilegnelse

  • være bevidste om ligheder mellem tysk og andre sprog
  • være bevidste om lyttestrategier, herunder lytte efter hovedindhold eller lytte efter væsentlige detaljer
  • være bevidste om læsestrategier, herunder skimming og skanning
  • være bevidste om kommunikationsstrategier, herunder brug af andre ord og vendinger
  • turde bruge sproget uden at være sikker på, at det er sprogligt korrekt
  • udnytte de muligheder, der er for at anvende tysk i og uden for skolen, heriblandt ved hjælp af internettet
  • anvende it og mediers muligheder i forbindelse med tekstproduktion og informationssøgning
  • uddrage og anvende informationer af forskellige typer tekster, herunder også internettekster m.m.
  • vælge praktisk-musiske udtryksformer i forbindelse med en fremlæggelse
  • anvende viden om skriveprocessens faser
  • anvende ordbøger og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt.

Kultur- og samfundsforhold

  • anvende geografisk, historisk og almen viden om tysktalende lande
  • anvende almenviden fra skønlitteratur, sagprosa og medier om levevilkår, kulturer og kunst i tysksprogede lande
  • foretage interkulturelle sammenligninger på baggrund af deres almenviden.

Vi tager udgangspunkt i følgende materialer

Alles klappt! Im neuen Jahrtausend Tekstbog og Elevens bog
Gut Gemacht 2
Øvehæfte 2 (skriftlig tysk grammatik)
Cooperative Learning 2 Gespräch und Präsentation
 
Til frilæsning:
Junge Deutsche in Deutschland
Junge Deutsche in Dänemark
Enkelte noveller
Die Lisa
 

Test

  • Skriftlig terminsprøve i januar
  • Folkeskolens afgangsprøve i skriftlig eller mundtlig tysk i fald af udtrækning.